Achtergrond
Datagedreven werken binnen de overheid is een proces waarin techniek en politiek verweven zijn. Juist binnen majeure situaties als de toeslagenaffaire blijkt dat ook geautomatiseerde data-analyse toch vooral mensenwerk is. Hier kunnen we stevige lessen uit trekken voor toekomstige toepassingen. Recent nog werd voor het Rijk uiteengezet hoe u als beleidsambtenaar met heldere procedures en een toetsingskader de controle op deze processen in de hand houdt.
Dat is wat u op deze Leergang leert; hoe kunt u voor de belangrijkste maatschappelijke uitdagingen van nu de meest recente inzichten van algoritmes en Artificiële Intelligentie (AI) inzetten? Deze leergang heeft als doel om de verwachtingen en uitdagingen op dit gebied op een realistische manier in beeld te brengen voor u als niet-IT Expert. Tijdens de vier cursusdagen is er voldoende ruimte om uw specifieke vragen en uitdagingen omtrent dit onderwerp te adresseren. U leert van experts vanuit de Rekenkamer, Publieke datahouders en de wetenschap hoe u zodanig kunt omgaan met vraagstukken van ethische en maatschappelijke aard, dat u toch de kansen die algoritmes en AI bieden verantwoord kunt benutten.
Gedurende de leergang gaat u aan het werk met een Case Study die middels hands-on oefeningen zal bijdragen aan meer praktisch begrip voor beleidsmatige en technische randvoorwaarden en u in staat stelt met toepassingen van algoritmes en AI om te gaan.
Na de leergang wordt er een terugkomdag georganiseerd, waar wij samen met enkele vakdocenten bij de deelnemers bespreken welke inzichten nog nodig blijken om de lessen toe te passen binnen hun organisatie.
Doelgroep
De leergang is ontwikkeld voor niet IT-experts, werkzaam als:
We accepteren een maximum van 20 deelnemers, en hanteren het first come, first serve principe.
Enkele thema’s die aan bod zullen komen:
Voordelen van de leergang:
Leden van de partnernetwerken, Vide, VSO en VBO en de leden van de Nederlandse AI Coalitie krijgen korting op deelname aan de leergang.
Professor Knowledge Representation & Reasoning, Vrije Universiteit van Amsterdam
lees meer