Artificiële Intelligentie (AI) en algoritmes roepen zoveel vragen en discussie op dat dit een effectief gebruik hiervan binnen de overheid belemmert. Omdat de overheid verantwoordelijk is voor de ethische aspecten kunnen de kansen voor toepassing vaak pas met vertraging tot stand komen. Deze Leergang leert u om de ethiek, verantwoording en effectiviteit te combineren als het gaat om het gebruik van algoritmes en AI binnen uw overheidsorganisatie.
Door de toeslagenaffaire zijn algoritmes – soms ten onrechte - in een negatief daglicht komen te staan. Nieuwe maatregelen en procedures voor toepassing van mensgerichte AI zijn wel aan de orde. De Algemene Rekenkamer heeft hier een passend toetsingskader voor ontwikkeld. Hierdoor worden de kansen voor het verantwoord genereren van nieuwe inzichten binnen de overheid vergroot. De overheid beschikt immers over de data en kan als geen ander verbindingen tot stand brengen die tot deze nieuwe inzichten kunnen leiden. Hiertoe kunnen de kansen en perspectieven van morgen worden toegepast binnen de randvoorwaarden van nu. Zowel voor nationaal als voor sub-nationaal niveau zullen docenten op deze Leergang voor u uiteen zetten hoe uw organisatie de meest recente inzichten en AI-technieken kan toepassen op uw maatschappelijke uitdagingen.
Deze leergang heeft als doel om de verwachtingen en doelstellingen op dit gebied op een realistische manier in beeld te brengen. Tijdens de vier cursusdagen is er voldoende ruimte om uw specifieke vragen en uitdagingen omtrent dit onderwerp te adresseren. U leert uiteindelijk zodanig om te gaan met vraagstukken van ethische en maatschappelijke aard dat u optimaal de kansen die algoritmes en AI te bieden hebben kunt benutten.
Gedurende de leergang gaat u aan het werk met een Case Study die middels hands-on oefeningen zal bijdragen aan meer praktisch begrip voor beleidsmatige en technische randvoorwaarden en u in staat stelt met toepassingen van algoritmes en AI om te gaan.
Na de leergang wordt er een terugkomdag georganiseerd, waar wij samen met enkele vakdocenten met de deelnemers bespreken welke inzichten nog nodig blijken om de lessen toe te passen binnen hun organisatie.
Doelgroep
De leergang is ontwikkeld voor niet IT-experts, werkzaam als:
We accepteren een maximum van 16 deelnemers en hanteren het first come, first serve principe.
Algemene informatie
Igluu Den Haag