ennl           

Tweedaagse Training Course

EU-Onderzoek voor Hogescholen

Strategieën voor Hogescholen om EU-financiering te ontsluiten voor onderzoek Donderdag 29 en vrijdag 30 november 2018  – Brussel

programma-EU-hogescholen

Over de Training Course

  • Hogescholen doen, in navolging van Universiteiten, steeds vaker een beroep op subsidies van de Europese Unie om onderzoek te bekostigen. Het beroep op dit EU onderzoek zal in de toekomst sterk blijven toenemen. Binnen universiteiten zien we dat het aandeel van EU-onderzoek is toegenomen tot bijna 25% van de derde geldstroom. In andere landen zien we reeds dat het aandeel van Hogescholen binnen EU-onderzoeksconsortia al sterk is toegenomen. Nederlandse Hogescholen profiteren nog slechts in beperkte mate van de mogelijkheden die de EU biedt om praktijkgericht onderzoek te combineren met het meer fundamentele universitaire onderzoek. Deze Leergang zal in kaart brengen op welke wijze Hogescholen het best kunnen profiteren van de mogelijkheden van EU-onderzoek uit Horizon2020 en andere EU-programma's. De voorbereidingen voor het nieuwe Europese onderzoeks- en innovatieprogramma voor 2020-2027, Horizon Europe, zijn in volle gang en dit biedt nieuwe kansen voor Hogescholen. In deze leergang zal er worden ingegaan op de vraag hoe u zich als vertegenwoordiger van Hogescholen voor de komende periode het best kunt voorbereiden op het werven van middelen uit de EU. Ook krijgt u inzicht in hoe u effectief om kunt gaan met EU-onderzoek indien u deze middelen reeds heeft geworven.

    Tijdens deze tweedaagse Leergang zullen de volgende thema’s aan de orde komen:

    - De positionering van Hogescholen & de EU. Alle relevante ins & outs van Horizon 2020 en de kansen die het voor u biedt in de komende jaren.
    - Europese onderzoeksstrategieën voor Hogescholen. Wat zijn de mogelijke scenario’s om op kansrijke wijze uw inhoudelijke speerpunten in Brussel te gelde te maken?
    - Hoe wordt er een succesvol onderzoeksconsortium gevormd? Een aanvraag voor een EU-subsidie kan een onderwijsinstelling nooit alleen indienen maar moet altijd gebruik maken van een internationaal onderzoek consortium, veelal in samenwerking met universiteiten en/of bedrijven.
    - Succesvolle applicaties voor een EU-onderzoeksprogramma en de rol die u hierin kunt innemen.


    Docenten


    Danielle de Boer is Public Affairs Manager voor Fontys Hogescholen en partner bij ICODA European Affairs, voor de sector onderwijs. Ze geeft vorm aan de EU-strategie van Fontys Hogescholen, adviseert en begeleidt de eerste EU-pilots van het KennisDC Logistiek en het Expertise-centrum voor Gezondheid & Technologie van Fontys. Eerder werkte zij - bij Fontys- als opleidingsmanager, docent-onderzoeker en consultant. Bij het CINOP werkte zij als onderwijsinnovatie-adviseur. Toonaangevende projecten zijn 'Het Nationaal actieplan Alfabetisering' met H.K.H. Prinses Laurentien van Oranje; De EU-implementatie van de Europese Taalniveaus (het zogenaamd CEF) in landen als VK, Finland, Spanje, Duitsland, Estland en Polen en het 'Inburgeringstraject voor Spiritueel leiders' voor Ministerie van Justitie. Zij was ook voorzitter en bestuurslid Nederlandse Vereniging voor Hoger Onderwijs Onderzoek en zette het honours-netwerk op waar alle Nederlandse hogescholen en universiteiten thans in zijn verenigd. De rode draad in haar carrière is onderwijsinnovatie, deze strategisch vormgeven, complexe innovatie-processen begeleiden, onderzoeken en 'human capital' voor verandering inspireren en laten leren.

    Bruno Van Koeckhoven is Secretary-General of the Universities of Applied Sciences Network (UASnet) since the beginning of 2017. In the meantime he is policy officer of the Board of the Flemish Rector’s Conference of UAS’s since 2011, providing advice on following domains: Research Development and Innovation (RDI), personnel legislation (HRM) and the Flemish Artistic Higher Education. From 2005 till 2011 he worked as personal and policy advisor for different Belgian Parliamentarians, a Senator and the Minister of Migration & Asylum. Before he was active as federal civil servant and project manager at the Belgian Office of the Commissioner-General for Refugees and Stateless Persons. Bruno graduated as master in Ancient History and followed a postgraduate in International Politics, both at the KU Leuven.

    David Crombie is werkzaam bij de Hogeschool van de Kunsten Utrecht (HKU). Hij is hier verantwoordelijk voor Europese Strategic Planning & Research. In 2012 stond hij aan de basis van een pan Europese studie naar ‘Entrepreneurial Dimension of the Cultural and Creative Industries. David is sinds FP4 betrokken geweest bij meer dan 40 Europese onderzoeksprojecten en is actief in onderzoek, innovatie en beleidssamenwerking op Europees niveau. De focus van zijn onderzoek richt zich op het contextualiseren van het gebruik van ICT.



    Yvonne Vermonden (MSc.) is consultant bij PNO Consultant in het team Onderzoek, Onderwijs en Arbeid. Naar haar studie European Studies (BSc.) en Master Public Administration (MSc.) is Yvonne aan de slag gegaan als consultant bij PNO Consultants. Binnen het team Onderzoek, Onderwijs en Arbeid is zij verantwoordelijk voor het ondersteunen van Hogescholen en Universiteiten bij het ontwikkelen van (Europese) samenwerkingsprojecten, het schrijven van subsidieaanvragen en ondersteund zij organisaties bij de uitvoering van het subsidieproject. Yvonne heeft onder andere ervaring met NWO, Erasmus+, H2020 en het MSCA-programma. Tijdens de cursus zal Yvonne vooral ingaan op het belang van goede consortiumvorming, publiek-private samenwerking en het omzetten van een onderzoek idee naar een projectidee.
  • Om een PDF-versie van het conceptprogramma te bekijken, gelieve programma-EU-hogescholen te klikken

  • Datum:
    Donderdag 29 en vrijdag 30 november 2018

    Locatie:
    Brussel- De specifieke locatie wordt binnenkort bekend gemaakt

    Kosten: Kosten voor deelname aan de leergang bedragen €975,-. In dit bedrag zijn koffie, thee, en lunches inbegrepen. Het diner op donderdag 29 november is optioneel. De kosten voor dit diner bedragen €60,-.

    Betaling: Betaling dient vooraf te geschieden. De factuur ontvangt u samen met uw bevestiging en de routebeschrijving. Uw registratie is definitief wanneer uw inschrijving door ons is ontvangen en daarmee dient u de betalingsverplichting aan ScienceWorks na te komen.

    Annulering:
    Indien u verhinderd bent de leergang bij te wonen, is het toegestaan een vervanger gebruik te laten maken van de reservering, mits de naam van de vervanger voor aanvang van de leergang wordt doorgegeven aan ScienceWorks. Annuleren is mogelijk tot 1 november. Bij annulering voor deze datum wordt €95,- aan administratiekosten (exclusief 21% btw) in rekening gebracht. Na 1 november is het volledige inschrijfgeld verschuldigd.

    Aanmeldingsformulier

Aanmeldingsformulier


Responsief Beleidsonderzoek

Ontdek hoe procedures, experimenten en technologische applicaties leiden tot bruikbaar onderzoek voor beleidsmakers. Deze leergang vindt plaats op 1,8 en 15 november in Den Haag. Bekijk het programma van deze leergang en schrijf je in.


Integrating societal impact in a research strategy

Ontdek hoe een onderzoeksstrategie zodanig kan worden ingericht dat de maatschappelijke impact wordt vergroot. Deze leergang vindt plaats op 28, 29 en 30 november in Leuven. Bekijk het programma van deze leergang en schrijf je in.